SEPPO-PROJEKTI – Ajatuksia ja kokemuksia pelistä

Pelasimme seppo-peliä muutamaan otteeseen neljännen luokkani kanssa. Huipentumana oli ammattien onnenpyöräpeli, jossa pohdittiin tulevaisuuden ammatteja, työnhakua ja erilaisia työtehtäviä. Seppopeliin ryhtyminen sai ensimmäisen tutustumispelin jälkeen aina aikaan onnenkiljahduksia ja niin kävi nytkin. Intoa ei siis koskaan puuttunut peliin ryhdyttäessä.

 

Tässä valmistaudutaan työhaastatteluun
Tässä valmistaudutaan työhaastatteluun

Itse tarinaan eivät oppilaat jaksaneet kiinnittää juurikaan huomiota, vaikka sitä suunnittelijat olivat hioneet mielenkiintoiseksi. Suurin osa ryhmistä lähti liikkeelle ajatuksella ”Nopeasti, mutta vauhdilla”. Tämä piti ”pelinjohtajan” hyvin kiireisenä, kun vastaukset viuhuivat takaisin oppilaille tarkempaa toimintaa vaatien.

Oppilaat pohtivat tulevaisuuden työpaikkoja
Oppilaat pohtivat tulevaisuuden työpaikkoja

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pelinjohtajana en osaa sanoa, oliko kiire vai huolimattomuus vai luetun ymmärtäminen ongelmana, mutta tehtävät, jotka oli muotoiltu useammalla kuin yhdellä lauseella, lähtivät järjestäen takaisin oppilaille uudelleen tehtäviksi. Yksinkertainen oli siis pelissä erittäin tehokasta.

Kommentit pelistä olivat pääosin positiivisia. Lasten suusta kuuli muun muassa seuraavia kommentteja perinteisten ”hyvä” ja ”kiva” lisäksi:

* Ihan sika mageeta kun saa tehä videoita.

* Pitää, eiku saa käyttää omia taitoja.

* Se ei opeta paljoo, mut nyt mä ainakin uskallan puhuu kameralle.

* Kivaa kun ei tarvii luokassa istua.

Kritiikkiä piti kaivaa hieman syvemmin, mutta sellaista löytyi lähinnä opettajan pedagogisista valinnoista:

* Tylsää kun ei saanut itse valita ryhmiä.

* Parhaan kaverin kanssa olisi ollut kivempaa.

Itse peliin kiinnitettävä parannusehdotus oli musiikin mukaan tuominen. Äänitehosteet ja musiikki ryhmän liikkuessa vaatisi ehdottomasti musiikkia.

Kaiken kaikkiaan lapset olivat seppo-pelistä erittäin mielissään ja kokeilimme seppo-peliä niin liikunnassa, äidinkielessä, matematiikassa ja ympäristötiedossa tämän yhteiskuntaopin yrittäjyyspelin ohessa.