Vaihtelua työhön – Taiviksen opettajat vaihtoivat keskenään duunia

Taivallahden peruskoulussa on Duuninvaihtoviikot. Yläkoulun ja alakoulun opettajat ovat pitäneet toistensa tunteja ja saaneet näin tuntumaa siitä, millaista on opiskelu ja opettaminen eri-ikäisten oppilaiden kanssa.

Opo Esa Rantamo:
“Pidin tiistaina 19.3. opotunnin 1D-luokassa. Oppitunnin aiheena oli aarrekartan tekeminen. Oppilaat olivat tuoneet kotoa mukanaan lehtiä, joista he leikkasivat tunnin aikana kuvia aarrekarttaa varten. Oppilaat valitsivat aarrekarttaa varten 3-4 sellaista kuvaa, joista tuli hyvä mieli ja joita oli mukavaa katsella. Oppilaat liimasivat kuvat paperille. Aarrekartat laitetaan luokkaan näkyville. Koska aikaa oli vain yksi tunti, niin kaikki eivät ehtineet saada tehtävää valmiiksi. Luokanopettaja Tanja kuitenkin lupasi, että työtä saa jatkaa seuraavalla tunnilla.

Yläasteen tunteihin tottuneelle opolle vierailu ykkösluokkalaisen opettajana oli mielenkiintoinen kokemus. Ennen tuntia oli hieman perhosia vatsassa, mutta lopulta tunti sujui oikein hyvin. Skarppina sai kyllä olla ja aika yllättäviä kysymyksiäkin tuli 🙂

Luokanopettaja Tanja oli valmistanut minua etukäteen niin, että ettei suuria pulmia tullut. Asiat vain piti selittää erityisen tarkasti. Vasta sitten, kun ohjeet oli annettu, voitiin aloittaa. Ja sitten vauhtia riittikin!

Tunti osoittautui todella lyhyeksi ajaksi. Lopuksi mentiin syömään. Jonotusrutiinit ennen ruokailua peukkujen näyttämisineen olivat aika eksoottista kamaa yläkoulun opolle, mutta oppilaat auttoivat ja asiat selvisivät. Kiitos 1D! Oli kivaa ja virkistävää. Suosittelen vastaavanlaista kokeilua kaikille vuosia yläkoulussa toimineelle opettajalle.”

Kielikylpyopettaja Tanja Lax-Pyyny:
“vierailin samaisena tiistaina 8D oppilaanohjauksen tunnilla. 8D:n porukka on minulle tuttu heidän alakouluajoiltaan. Opettajan näkökulmasta on todella kiva tavata entisiä oppilaitaan ja huomata, miten hienoja nuori heistä onkaan kasvanut!

Pidin oppitunnin ja kaikki harjoitukset ruotsiksi, kielikylpyperiaatteen mukaisesti, näille vanhoille kielikylpykonkareille. Juttelimme aluksi kesätöistä. Juttutuokion jälkeen oppilaat saivat ryhmittäin kuvitteelliset tilanteet kesätyöelämästä, jossa kaikki ei mene ”kuin Strömsössä”. Heidän tehtävänään oli dramatisoida tilanteet ja keksiä niihin ratkaisut: ”Olet lapsenvahtina ja huomaat, että perheen 4-vuotias poika on väsynyt ja sairaan oloinen. Mitä teet?” Tällä kertaa ryhmä dramatisoi pojan sairastumisen ja vanhemmille lähetettiin viesti teatteriin, sillä heitä ei haluttu häiritä kesken esitystä.

Lopuksi harjoittelimme työhaastattelutilanteita pareittain tai ryhmissä. Kaikki harjoitukset tehtiin joko ruotsiksi tai englanniksi. Molemmat kielet sujuivat 8D:n oppilailta hienosti. Kielitaito avaa heille varmasti laajat mahdollisuudet saada kesätöitä!

Menkäähän muutkin luokanopettajat opettamaan ja tapaamaan entisiä oppilaitanne yläkoulun oppitunneille. Mukavaa oli!